april 5, 2022

Geschreven door Sietse Fliegen

Sietse Fliegen

Bloemen voor die man

Aankomend weekend heeft de Formule 1 een afspraak in Australië. Een immens land waarin we met een beetje geluk getuige kunnen zijn van Nederlands succes op het Albert Park Street Circuit. Al in 1642, inderdaad een jaar of 380 geleden, waren we al eens dichtbij Nederlands succes in Australië. Abel Tasman ging de boeken in als een briljant zeevaarder na zijn ontdekking van, het hierdoor naar hem vernoemde, Tasmanië. Australië is honderddertien keer zo groot als Tasmanië, de afstand tussen beide eilanden bedraagt 150 mijl. Briljant zeevaarder ben je dan als je erin slaagt om Australië zelf over het hoofd te zien, maar goed de Nederlandse VOC hand was in die tijd snel gevuld. Hoog tijd voor een succesvolle Nederlandse missie in het land van Skippy en de onverstaanbare accenten.

Op het laatste moment beroofd

Denken we aan Formule 1 in Melbourne dan moeten we helemaal terug naar 2019 voor de laatste uitslag. In 2020 waren we er wel, toen werden we echter op het laatste moment beroofd van onze seizoensopener. En als we dan toch achterom moeten kijken permiteer ik het mij om nog maar eens terug te kijken naar enkele gebeurtenissen in 2021. Je kunt het je nu misschien niet voorstellen maar 2021 was het jaar waarin Max Verstappen het opnam tegen de Mercedes van Lewis Hamilton. Tegenwoordig vecht Lewis in zijn AMG voor de laatste plaatsen in Q2 maar in 2021 was dit nog een geduchte tegenstander. Na een jarenlange dominantie had het team van Mercedes plots een echte uitdager. In de tweede helft van het seizoen bleek de Mercedes wel in staat om de Red Bull te verslaan. Ongeloof maakte zich echter meester in Brackley toen men zich realiseerde dat er naast Verstappen in de Red Bull nog een grote tegenstander aanwezig was.

Onder de wapenwet

Even zat het allemaal niet mee voor de winnaars van weleer. Er werden de nodige overwinningen gepakt. In het constructeurskampioenschap was de situatie ook nog wel te pruimen, tot grote frustratie lukte het echter maar niet om die verrekte Verstappen los te rijden. Alles werd uit de kast gehaald; krachtbron na krachtbron werd vervangen, grenzen werden opgezocht, er werden E-mails verstuurd en de headsets in de Mercedes garage vielen ineens onder de wapenwet. Wanneer het dan een keertje net niet lukte werd er stante pede een commissie geïnstalleerd die, na gedegen onderzoek, de schuld op Valtteri Bottas kon schuiven. Want zo doe je dat als meervoudig wereldkampioenen. De schuld ligt altijd ergens anders. Toch was diezelfde Bottas niet de extra tegenstander. Dankzij de Fin werd in ieder geval de constructeurstitel nog veiliggesteld.

Eindelijk tijd voor wat ontspanning

In Silverstone zagen we de ommekeer in het kampioenschap. De Mercedes was bloedsnel, de meegebrachte updates kwamen duidelijk uit de categorie “deze doen het wel”. Mercedes veranderde van uitdager in het seizoen naar de benchmark. En toch daagde ze met de gebeurtenissen in Copse de Formule 1 wereld net een keer teveel uit. Lewis Hamilton werd aangewezen als de schuldige in dit verhaal getuige zijn tijdstraf. Red Bull en Max Verstappen ontvingen echter een driedubbele straf. Een puntloos weekend, een fortuin aan schade binnen de situatie van een budgetcap en een gridstraf later in het seizoen omdat er een Honda motor teveel gebruikt gaat worden. Iedereen wist het, in de geest van de reglementen gaat er hier iets goed mis. De schuldcommissie van Mercedes was op dat moment nog bezig met de wijze waarop een vastgelopen wielmoer in de schoenen van Bottas geschoven moest worden, er moest dus iemand anders opstaan om dit recht te zetten. Na afloop van de enerverende wedstrijd op Silverstone bedanken de stewards elkaar voor de plezierige samenwerking. Onder het genot van een glas genoten ze van de atmosfeer die een Britse overwinning teweeg bracht. Eindelijk tijd voor wat ontspanning. Op één man na dan, de wedstrijdleider had nog wat mailtjes weg te werken.

Orde op zaken

Het seizoen raast voort en de controversiële ontwikkelingen stapelen zich op. We spreken van een historisch seizoen. Verblindt door emoties storten we ons in ups en in downs. Iedere vorm van ratio verdwijnt met het verstrijken van de raceweekenden meer en meer naar de achtergrond. Maar niet bij iedereen. De complete regelgeving binnen de sport is nauwkeurig afgebakend. Het naleven van deze reglementen overeenkomstig de letter hiervan zorgt er meer en meer voor dat de geest van de regelgeving in haar doelen voorbij gestreefd wordt. Het duurde tot Brazilië, maar daar volgde de kenterring. Alle voorgaande gebeurtenissen zorgde ervoor dat bij de naleving van de reglementen afstand werd gedaan van de letter. In plaats van de letter werd de geest van stal gehaald. Rijkelijk laat, maar beter laat dan nooit. Verstappen ontvangt geen straf voor het verlaten van de baan, Hamilton wordt gediskwalificeerd omwille van enkele millimeters. Dat is in de geest. In de geest van de betreffende titelstrijd. In Jeddah wordt er in de aanloop naar een herstart nog wat onderhandeld over startposities. Analisten vinden het absurd, het was echter briljant en paste keurig binnen het complete plaatje. En toen kwam de allesbeslissende race in Abu Dhabi. De onkundigheid zelve, in de vorm van Nicholas Latifi, bood de grootste tegenstander van Mercedes het ideale scenario om orde op zaken te stellen.

Een bloemetje namens Mercedes

Mercedes creëerde eigenhandig een extra tegenstander in de vorm van de wedstrijdleider. De wedstrijdleider draagt de verantwoording voor een veilig en eerlijk verloop van het kampioenschap. Met de keer op keer specifieke interpretatie van de letter van de wet heeft Mercedes in 2021 doelbewust gekozen voor, wat je zou kunnen omschrijven als, spelbederf. De wedstrijdleider wachtte tot de allerlaatste ronde van het seizoen om zijn visie op de geest van de reglementen te uiten; “It’s called a motorrace”. De Mercedes zondebok commissie had het voorval met de wielmoer ondertussen in de gewenste schoenen geschoven en kon weer aan het werk gezet worden. De achtmaal opeenvolgende wereldkampioen toont zich een zeer slecht verliezer en laat Michael Masi afzetten. Dat vraagt om een nieuwe Nederlandse missie down-under. Ditmaal sturen we de Abel Tasman van de Nederlandse televisie. Nu we toch in Australië zijn is het wellicht het juiste moment om Caroline Tensen bij Micheal Masi aan te laten bellen met een bloemetje namens Mercedes, ik dacht zelf aan een bosje zinkviolen.

Je mist alles! Kom gezellig naar onze Discord!

Wil je discussiëren over de inhoud van dit bericht? De auteur en anderen zijn op discord te vinden!
DISCORD