mei 16, 2022

Geschreven door Sietse Fliegen

Sietse Fliegen

De Palmerroute

Chauvinisme, als het een sport zou zijn dan zouden we hier als nuchtere Hollanders waarschijnlijk hoge ogen in gooien. Ik betwijfel of we het extreem hoge niveau van Frankrijk en de Verenigde Staten weten te evenaren, maar op een goede dag kunnen we een prima outsider zijn tijdens het wereldkampioenschap chauvinisme. Neem de groeiende interesse in de Formule maar als graadmeter. Sinds de toetreding van ene Max Verstappen tot de elite van de sport zijn de kijkcijfers geëxplodeerd. Op zichzelf niet zo heel vreemd natuurlijk. We zijn het land van dweilorkesten tijdens schaatswedstrijden. Het land van zinkende drijfhuizen als elf mannen in het oranje wat winnen. Het land dat bereid is om complete woonwijken oranje te maken als “onze” handboogschutter opgaat voor goud in de finale. De sport zelf maakt ons eigenlijk niet zoveel uit. Als er een nationale trots is gaan we er los op. Een uitstekend excuus voor karrevrachten pils en gezelligheid, het doel heiligt de middelen. Het doel is gezelligheid in dit geval.

Pancakes

Ik betrap mijzelf overigens ook op de aanwezigheid van het nodige portie chauvinisme. Afgelopen weekend stond er geen Formule 1 afspraak in de agenda. Gelukkig zijn er meer disciplines en werd de leegte enigszins gecompenseerd door autoracen op zijn Amerikaans en milieuvriendelijk autoracen. In The States verdedigde Rinus “Veekay” van Kalmthout onze Nederlandse kleuren. Speciaal voor meimaand Indymaand is de Indycar van Veekay voorzien van een oranje livery. De Amerikanen schotelde een vermakelijke wedstrijd voor en door wat strategische keuzes en uitvallers klom Neerlands trots richting de top tien. Ondertussen werd ondergetekende op de vingers getikt voor het bezigen van de term Jip en Janneke klasse. Voormelde uitspraak is natuurlijk gechargeerd en volledig afhankelijk van het referentiekader. Die coureurs in de Indycar zijn absoluut geen pancakes. Het downplayen van die raceklasse zit hem dan ook meer in de knulligheden die ik er zie. Bolides in de verkeerde rijrichting in een bloemperk. Coureurs die het zaakje af laten slaan als het moeilijkste deel al achter de rug is. Teams die hun coureur weer op pad sturen met defect aan de aandrijfas. Crashende coureurs die de bolide op een takelwagen afgevoerd zien worden om vervolgens hun deelname aan de wedstrijd weer te hervatten. Vermakelijk, maar het gaat helemaal nergens over als je het vergelijkt met de Formule 1. Of, want je kunt het natuurlijk ook omdraaien, de Formule 1 slaat de plank volledig mis en ik klamp mij vast aan mijn veilige referentiekader. Het blijft echter Amerika, wint Van Kalmthout eind mei de Indy 500 dan verandert hij plotsklaps van deelnemer naar eeuwige legende. Deze chauvinist is niet te beroerd om de polonaise in dat geval aan te voeren.

Greenpeace fanboost

In Berlijn werd er afgelopen weekend milieuvriendelijk huisgehouden door raceauto’s. Uiteraard voerde het circuit ons niet langs de mooie delen die Berlijn te bieden heeft. Elektrisch autoracen op een vliegveld. Hoewel er een aardige Hollandse afvaardiging aanwezig is in de klasse die de accu’s van het maatschappelijk verantwoorde schouwspel oplaadt met dieselgeneratoren heeft chauvinisme een grens. Ondanks meerdere pogingen om het een kans te geven is het onmogelijk om dit uit te zitten. Ik las tachtig plaatsen gridstraf voor de teammaat van Robin Frijns. Ik zag ooit dat het in deze klasse mogelijk is om extra secondes aan “boost” te ontvangen op basis van stemmen die fans real time kunnen uitbrengen. Ik vraag mij dan twee zaken af; is dit geen competitievervalsing? En heeft deze sport fans? Wellicht dat de uitslag van de Formule E onderwerp van gesprek is bij de thee op het kantoor van Greenpeace en dat de fanboost stemmen uit deze hoek komen. Ja, het is met vier wielen en een coureur. Ja het is op een circuit, of iets dat daarvoor moet doorgaan. Ja, er crasht er weleens een. Maar nee, dit is geen autosport. Autosport is emotie. Formule E is zielloos, maar we leveren wel de wereldkampioen. Dat dan weer wel. Mogen we niet onderschatten. Volgens Jean-Eric Vergne is Max Verstappen in deze klasse niets meer dan veldvulling. Waarschijnlijk zie ik hier dan ook een en ander over het hoofd doordat ik halsstarrig blijf terugvallen op mijn referentiekader, de Formule 1.

Viermaal is scheepsrecht

Over referentiekaders gesproken. Laten we het eens over Jolyon Palmer hebben. Jolyon is tegenwoordig Formule 1 analist bij BBC Radio 5. Niet zonder reden, mijnheer Palmer is een voormalig Formule 1 coureur. Zoals wij Doornbos en Albers hebben op Ziggo en Viaplay heeft BBC Radio 5 Jolyon Palmer. Palmer reed in de jaren 2009 en 2010 in de Formule 2. Dat is niet de Formule 2 zoals we die tegenwoordig kennen. Dit was een klasse die duidelijk onder de huidige Formule 2 opereerde, hetgeen zich uitte in de sterkte van het deelnemersveld. De huidige Formule 2 ging in die jaren door het leven als GP2. In 2011 maakte Palmer de overstap naar deze serie om er vervolgens vier seizoenen actief te blijven. Palmer reed niet voor de minste teams in de GP2 en bekroonde zijn aanwezigheid in het vierde jaar met een kampioenschap, voor de goede orde; dat is minimaal twee seizoenen te laat. Het Formule 1 team van Lotus pikt Palmer op en biedt hem een testcontract. Het in Enstone gevestigde team kampte met wat identiteitsproblemen. Eerst wilde ze Renault zijn, toen weer Lotus en daarna toch maar weer Renault. Het waren dan ook de kleuren van Renault die Palmer als racecoureur mocht verdedigen in de seizoenen 2016 en 2017. Het was een armoedige vertoning. Nooit kon Palmer zijn teamgenoot enige weerstand bieden. Jolyon kwam veelal uitsluitend in beeld na een knullige spin of bij het compleet afschrijven van de bolide. Zelfkennis kunnen we de man niet ontzeggen. Sinds zijn gedwongen vertrek uit de Formule 1 is hij ook maar direct gestopt met autorijden tegen een klok of andere coureurs.

Afslag Palmer

Het is deze Palmer gedachte die mij de laatste tijd op wat verschillende gedachten laat hinken. Als chauvinist in hart en nieren zou ik overeenkomstig onze oranjefolklore aan de buis gekluisterd moeten zitten als de Formule E races verreden worden. Wij leveren de wereldkampioen en met Robin Frijns hebben we er naast de wereldkampioen nog een topcoureur rondrijden. Frijns is één van de minimaal twee Nederlanders die door Monischa Kaltenborn genaaid zijn bij Sauber. Zonde, want in die tijd kon de rasechte chauvinist wel een Nederlandse Formule 1 coureur gebruiken. Maar die kan een chauvinist toch altijd gebruiken hoor ik je denken. Wel, nee! Vanmorgen werd aangekondigd dat Nyck de Vries zijn debuut zal maken tijdens een officiële Formule 1 sessie. Nyck stapt op vrijdag in de Williams van Alexander Albon. De afgelopen weken wordt Nyck met regelmaat gelinkt aan een racezitje in de Formule 1. Met een tegenvallende Latifi is het niet heel vreemd dat de geruchtenmolen hiermee alleen maar harder gaat draaien. Geen zorgen, het is vooralsnog slechts één van de twee verplichte vrije trainingen waarin een team gebruik moet maken van een rookie. De hele situatie zou mij als chauvinist euforisch moeten maken. De hele situatie heeft mij echter in laten zien dat er meerdere routes naar een succesvolle Formule 1 carrière zijn. De “Palmer route” is het in ieder geval niet, en laat dat nou de ingeslagen weg van Nyck zijn. Nyck moet vrijdag instappen, genieten en vervolgens snel weer naast Toto gaan zitten. Ik gun hem zijn sessie, ik gun het racezitje aan een echt talent. Ik ben bang dat Nyck mijn chauvinisme kapot gemaakt heeft.

Je mist alles! Kom gezellig naar onze Discord!

Wil je discussiëren over de inhoud van dit bericht? De auteur en anderen zijn op discord te vinden!
DISCORD