mei 23, 2022

Geschreven door Sietse Fliegen

Sietse Fliegen

Een kat in het nauw

Het kan verkeren, zo kijk je als regerend wereldkampioen tegen een onoverbrugbare achterstand in het kampioenschap aan en zo ben je ineens weer de leider. Zo leef je nog naar een doorgaans saaie wedstrijd op het Circuit de Barcelona – Catalunya toe en zo krijg je ineens een tactisch meesterstuk voorgeschoteld, het kan verkeren. Zo ben je onbedreigd naar de overwinning onderweg met je Ferrari totdat je schoepenwiel plots een eigen leven gaat lijden in je turbohuis. Het was een vermakelijk schouwspel met een bovengemiddeld aantal plotwendingen. Na de seizoensafsluiter van 2021 zou juist Lewis Hamilton moeten begrijpen dat je altijd alles moet blijven geven. Zolang je blijft rijden maak je een kans. De suggestie om de motor te sparen was andermaal een teken waaruit blijkt dat de meervoudig recordhouder een uitstekende stuurman is maar de grootste moeite heeft met het lezen van een race en de mogelijkheden. Van wereldkampioen naar racedyslecticus, het kan verkeren.

Red Bull geeft je een vleugel

We kunnen wel stellen dat de verschillende teams ook in Barcelona weer aan het stoeien waren met de betrouwbaarheid van de bolides en krachtbronnen. Op vrijdag veranderde Valterri Bottas van Alfa Romeo coureur in een ridder te voet. Of eigenlijk ridder achterop de brommer. Op zaterdag werd er bij Alpha Tauri een nieuwe Paus gekozen onder de engine cover en bij Mick Schumacher brandde de reminrichting uit. Het team van Red Bull bleek al tijdens de kwalificatie louter een marketingmachine te zijn. Red Bull geeft je vleugels. Op het rechte stuk moet Red Bull van alles geven, maar in ieder geval zeker geen vleugel. Gelukkig bleek het euvel aan het DRS systeem van Verstappen voor de race opgelost, maar toch ook weer niet. Tijdens al het sleutelen aan die achtervleugel onder parc fermé vergaten ze helemaal om de benzine op tijd uit de koelkast te halen. Het had geen 9 seconde langer moeten duren om het brandbare goedje op Spaanse kamertempratuur te serveren. 8 seconde voor het sluiten van de pitlane konden Max en Sergio op pad richting hun gridpositie.

Betrouwbaarheid troef

Er gaat links en rechts dus nog wel het nodige mis dit jaar. Geen schande, we bevinden ons in een prematuur stadium van de nieuwe reglementen. Compleet nieuwe bolides die met de hand op de knip ontwikkeld moeten worden. Vervolgens blijken ze stuk voor stuk ook nog eens wat aan de zware kant te zijn. Verflagen worden verwijderd, vloeren worden lichter gemaakt. Eigenlijk wordt ieder grammetje opnieuw tegen het licht gehouden. Indien ook maar enigszins mogelijk worden onderdelen lichter gemaakt. Maar goed, er was ooit een reden om bepaalde onderdelen op de oorspronkelijke wijze te ontwerpen. Een en ander is zorgvuldig doorberekend zodat het spulletje ook heel blijft gedurende volle, en langdurige, belasting. Dat er, als gevolg van de engine freeze, op motorisch vlak wat risico’s genomen worden is te rechtvaardigen. Aan de betrouwbaarheid mag je sleutelen, aan de prestaties niet meer. Het betrouwbaarder maken van een krachtige power unit is wat dat betreft een beter recept dan tot de conclusie komen dat je een tekort aan paardenkrachten hebt. Een tekort waar je de komende jaren ook niet veel meer aan kunt veranderen. Het grammenschrapen bij alle andere onderdelen daarentegen lijkt bij veel teams weliswaar rondetijd op te leveren, het komt de betrouwbaarheid niet ten goede. In de jacht naar maximaal gewichtsverlies worden de veiligheidsmarges van de onderdelen aangesproken. Met het wegvallen van de veiligheidsmarge stijgt het aantal technische mankementen. De engineers van de verschillende delen hebben hier namelijk stuk voor stuk goed over nagedacht en weten heel goed waarom iets op een bepaalde wijze ontworpen. Hoewel…

Sterk merk

Je kunt als team om diverse redenen aanwezig zijn in de Formule 1. Uit liefhebberij, omdat je er een winstgevende business case in ziet of uit bijvoorbeeld marketingoogpunt. Dat laatste geldt veelal voor de verschillende autofabrikanten die actief zijn, of zijn geweest, in de sport. Autosport is een platform vol innovaties die je over de volledige breedte van je bedrijf of merken kunt inzetten. Het is een platform waarmee je kunt aantonen waar je als merk allemaal toe in staat bent als autofabrikant. Als sportief automerk wil je dat je potentiële kopers zich met je kunnen identificeren. Wat is er dan mooier om te kunnen roeptoeteren dat je een succesvol Formule 1 team bent. Sportieve auto’s koop je met emotie, koper en verkoper moeten wat dat aangaat elkaar dus een beetje begrijpen. Of, zoals marketing werkt; doen alsof ze elkaar begrijpen en dezelfde waarden delen. Bij Ferrari zijn ze ooit auto’s gaan verkopen om de kosten in de racerij te kunnen dekken. Dan kan je dus met recht zeggen dat je een fabrikant van sportauto’s bent. Ferrari is inmiddels een van de sterkste merken ter wereld. Deelname als fabrikant aan de Formule 1 kan wat dat aangaat aantoonbaar een uitstekende bijdrage leveren aan je merk.

Papegaaiengedrag

Dat Italiaanse succesverhaal is ook in Canada niet onopgemerkt gebleven. Een clubje investeerders, onder aanvoering van Lawrence Stroll, zag wel brood in een noodlijdend Brits sportwagenmerkje. Het clubje verwierf voldoende aandelen om zeggenschap te verkrijgen en begon aan poging ontelbaar om Aston Martin uit het slop te trekken. Het toeval wilde dat diezelfde Stroll al enkele jaren pakhuizen vol geld aan het stukslaan is op het Formule 1 project voor zijn zoon. Nog niet zo lang geleden kocht Aston Martin, toen nog opererend onder de naam Racing Point, alles wat ze mochten kopen van Mercedes. Ze kregen weliswaar de beschikking over de spulletjes van het voorgaande seizoen maar het leverde aardig wat punten op. Sergio Pérez wist zijn eerste overwinning te pakken met het kopietje en de FIA kon niet veel anders dan het toestaan, Racing Point maakt maximaal gebruik van het reglement en handelt precies slim genoeg om legaal verklaard te worden. Het is kennelijk een filosofie die omarmd wordt in Silverstone. Kopiëren, dupliceren, imiteren, Het gaat erin als pap!

Spygate 2.0

Ergens is het dan ook niet verbazingwekkend dat juist Aston Martin tijdens de eerste grote updateronde met een auto op de proppen komt zetten die wel heel sterk op een Red Bull lijkt. Laat ik het duidelijker formuleren; Aston Martin kwam in Spanje opdraven met een gestolen bolide. De één op één kopie van de Red Bull sidepods in combinatie met de overgang van een aantal aerodynamica specialisten vanuit Milton Keynes naar Silverstone berust onmogelijk op toeval. Aston Martin tracht zich via de Formule 1 te profileren als groots sportwagenmerk, kopiëren en inbreuk plegen op intellectuele eigendommen wekt echter meer aversie dan sympathie op. Red Bull zal dit vermoedelijk tot op de bodem uitzoeken. Het is te hopen dat Red Bull kan aantonen wat we eigenlijk allemaal wel weten. Op naar Spygate 2.0, op naar een Stroll-loze Formule 1. Het aardige is dat Lawrence Stroll bij de technische meetings aanschuift, hij is dus aantoonbaar betrokken geweest binnen dit proces. De man brengt het merk Aston Martin en de sport in diskrediet. Lawrence Stroll wil zo graag een competitieve bolide voor zijn zoon dat alles geoorloofd is. Lawrence Stroll snapt er echter helemaal niets van. Blijkbaar is toch niet alles te koop. Echter, als een Stroll iets wil dan zal een Stroll het krijgen. Kan het niet goedschiks dan gaat het kwaadschiks. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, een copycat in dit geval…

Je mist alles! Kom gezellig naar onze Discord!

Wil je discussiëren over de inhoud van dit bericht? De auteur en anderen zijn op discord te vinden!
DISCORD