januari 6, 2023

Geschreven door Sietse Fliegen

Sietse Fliegen

Een paar beste wensen

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er eigenlijk veel te veel regeltjes zijn. In general, en zo ook in de Formule 1. De achterliggende vraag is dan ook; waarom zijn er zoveel regeltjes? Misschien omdat de angst tegenwoordig regeert? We maken dus maar regeltjes want dan is het veilig, als het dan fout gaat kunnen we in ieder geval zeggen “tja, je hebt je niet aan de regeltjes gehouden”. Want och, er zal eens iets fout gaan.

Flying Nemo

Ooit opperde iemand het idee om het strafbaar te stellen om je met meer dan 0,5 promille alcohol in je bloed op straat te begeven. Iemand bedenkt dit, hoe gaan we dit doen dan? Als je naar het café gaat kan je daarna de straat dus niet meer op, hoe dan? Dan moet je dus na ieder bezoek een taxi zuigend tegen de muur laten parkeren om niet in overtreding te zijn. Bedacht uit pure angst. Angst voor relletjes in de uitgaansgebieden. Het gevolg is dat we mensen moeten gaan aanhouden voordat er iets gebeurt is. Nou… Als dat geen rellen in een uitgaansgebied oplevert weet ik het ook niet meer. Dat is toch geen niveau, doe normaal joh! We mogen in Nederland ook al geen paddo’s meer gebruiken. We mogen niet meer hallucineren, terwijl ik vindt dat we daar recht op hebben. Dat is een gift van de natuur. Als jij het leuk vindt om een keer over straat te lopen terwijl alle lantaarnpalen als pinguïns voor je buigen, lekker doen! Maar het mag niet meer. Het mag niet meer omdat in Amsterdam één meisje, een Franse toeriste, van het dak van het Nemo te pletter is gevallen. Het Nemo is dat gebouw waar je natuurkundige proefjes kunt doen, wat dat betreft een topgebouw om vanaf te springen om te kijken of je kunt vliegen. Maar goed, er is dus een ongeluk gebeurd met paddo’s en dan mag het niet meer. Het is de vernauwende mentaliteit die stelt dat als het fout is gegaan we het maar moeten verbieden. Men had ook de Franse toeristen kunnen verbieden, dan wil ik nog wel een keer meedenken.

Foutje! Moet kunnen baas

Nog erger is de betutteling als iemand een fout maakt. Als iemand een fout maakt dan moet diegene weg. Voorbeeld; de Noord/Zuidlijn in onze hoofdstad. Verantwoordelijk Wethouder Herrema heeft het fout gedaan, dus moet hij weg. Ik heb vroeger altijd geleerd dat als je een fout maakt je je stinkende best gaat doen om het recht te zetten. Dat had Herrema ook moeten doen. Hij had gewoon op nationale televisie moeten aankondigen dat hij voor de helft van zijn salaris twee keer zo hard ging werken om het voor elkaar te krijgen. Maar dat doen we niet. Nee, hij moet gelijk weg. Ik ben 38 jaar. Als er één ding is wat ik geleerd heb dan is het wel dat je bij een pizza bij de eerste twee stukjes moet blazen, anders krijg je blaren in je gehemelte. Nee, maar één ding heb ik geleerd. Naja, en als je gezopen hebt moet je niet onder de dekens naar de lucht van je eigen shoarma adem gaan ruiken, anders wordt het pootje over naar de badkamer. Afijn, als ik één ding geleerd heb in die 38 jaar dan is het… Als je in discussie gaat met mensen moet je niet steeds harder gaan praten. Het is niet zo dat mensen dan gaan denken “Zo dan, die praat nu zo hard misschien heeft hij toch wel gelijk”. Oke, als er één ding is wat ik geleerd heb dan is het dat je moet proberen om met iemand door te gaan als hij of zij een fout heeft gemaakt. Of het nu een vriend, een collega of een werknemer is, probeer met elkaar door te gaan. Soms is het lastig, soms is de fout te groot, maar probeer het in ieder geval. Als een werknemer een fout maakt en je ontslaat hem niet dan geef je deze vertrouwen. Dat vertrouwen ga je ten allen tijden terugkrijgen, dubbel en dwars. Ontsla je hem wel dan komt er een ander, en die gaat ook een keer een fout maken. Misschien wel dezelfde, want die had hij nog niet gemaakt.

Zo kan het ook

Ik neem jullie mee naar 20 maart 2022. Charles Leclerc wint met Ferrari de eerste race van het afgelopen seizoen. De derde race van het seizoen, down under, kent dezelfde winnaar. Dat was lekker beginnen. In Spanje valt Leclerc vanuit leidende positie uit met motorproblemen, in Monaco maakt Ferrari er een strategische janboel van. In Azerbeidzjan ploft er weer een keer een Ferrari motor en in Frankrijk en Imola hangt Charles zijn bolide zelf in de muur. We zien dus gewonnen wedstrijden, technische problemen, mislukte pitstops, een crashende coureur en falende tactieken. Het legt een bom onder de relatie tussen eerste coureur Charles Leclerc en teambaas Mattia Binotto. Aan het einde van het seizoen zet Ferrari haar teambaas op de keien. Mattia wordt verantwoordelijk gehouden voor de fouten. Dus heeft hij het fout gedaan, en dus moet hij weg. En toen dacht ik nee, nee dit had anders gemoeten; Het management in Maranello had Binotto en Leclerc samen een motorhome in moeten sturen. Ga met elkaar praten, ga elkaar de gemaakte fouten vergeven. Ik had het wel willen zien. Twee van die zuid-Europeanen lijnrecht tegenover elkaar totdat de eerste zegt dat ze het anders hadden moeten doen. Waarop de tweede stamelt, het was wel kut allemaal maar ik heb zelf ook de nodige fouten gemaakt die ons punten hebben gekost. Ze kijken elkaar aan, schudden de hand, zand erover en een beetje huggen zoals sporters dat kunnen omdat ze elkaar de fouten hebben vergeven. Ze gaan weer samen aan de slag, werken harder dan ooit en bij aanvang van het nieuwe seizoen hangt er iets bijzonders binnen het team. Men heeft elkaar de fouten vergeven, er is weer een soort nieuwe vertrouwensband. Dat zien we terug op het circuit. Alle individuen zijn nu ook met elkaars taken bezig en langzamerhand dringt het besef door dat teamsport betekent dat je niet zelf zo goed mogelijk presteert máár dat je probeert om anderen zo goed mogelijk te laten presteren. En het werkt, Ferrari draait steeds makkelijker. Ze winnen races. Ze vallen een stuk minder vaak uit, de pitstops en de strategische keuzes zijn om door een ringetje te halen. Ferrari wordt het eerste team dat een heel seizoen lang geen enkele penalty of reprimande krijgt. Gewoon omdat ze het niet meer nodig hebben. De beelden van Binotto en Leclerc die elkaar huggen in dat motorhome gaan de hele wereld over. Daarmee wordt homoseksualiteit in de topsport een bespreekbaar item. Andere coureurs en engineers van topteams willen bij dit Ferrari werken. Grote namen van Mercedes en Red Bull bieden zich aan, tegen de helft van hun salaris. Binotto zegt; nee, dat doe ik niet. Ik heb vertrouwen in dit team, hiermee gaan we verder. En dan volgt de laatste race van het seizoen. In de laatste ronde grijpt Charles Leclerc de leiding na de tweede DRS zone. In die positie gekomen door een strategie die perfectie nadert. Charles Leclerc grijpt de racewin en de wereldtitel. Charles is euforisch. Normaal gesproken zou hij schreeuwen, zou hij juichen, naar zichzelf wijzen, de tribunes opzoeken en de eer opeisen. Het blijft echter stil. Charles parkeert de hele kolerezooi in parc fermé, zoekt zijn teamleden op, bedankt ze en pas daarna gaan ze samen juichen. Er gaat een golf van kippenvel over alle tribunes. Vanaf dat moment heet dat het nieuwe juichen. De Formule 1 wordt weer die schitterende sport die het altijd is geweest omdat twee mannen elkaar de fouten hebben vergeven. Dat zou mooi zijn toch…

Bloemen voor Red Bull

Weet je wat de Formule 1 nodig heeft? “Een wedstrijdcommissaris voor geluk”, en ik denk dat ik dat moet doen. Ik heb het bedacht dus ik mag beginnen. Deze commissaris heeft geen dubbele petten, geen budgetten, geen prestatiedoelen. Deze commissaris mag alleen maatregelen afkondigen en die gebeuren dan ook. Ik mag dan tegen het management in Maranello zeggen; laat die twee mannen nou met elkaar praten. En dat gebeurt dan. Ander voorbeeld; ik heb persoonlijk op dit moment een akkefietje met de Belastingdienst. Althans, zeg maar rustig akkefiet. Ik heb een B.V. Die heb ik al 6 jaar en ik moet dus mijn eigen loonbelasting afdragen. Dat doe ik ook, dus ik heb al 72 keer netjes op tijd mijn eigen loonbelasting afgedragen. En uiteraard gaat het dan ook een keertje fout. Vorig jaar, 1 november ging het fout. Ik was letterlijk één dag te laat. Vervolgens kreeg ik drie dagen later, want dergelijke zaken zijn uitmuntend geautomatiseerd, een brief van de Belastingdienst. Die brief stelde dat men geconstateerd heeft dat ik te laat betaald heb en als het nogmaals zou gebeuren ontvang ik een zware boete. Ik dacht bij mijzelf; nou nee… Wat jullie hadden moeten doen is mij een bloemetje sturen. Jullie sturen mij een bloemetje met een kaartje en op dat kaartje staat dat jullie gezien hebben dat ik te laat betaald heb, maar dat jullie ook gezien hebben dat ik al 72 keer op tijd betaald heb. Jullie constateren dat op tijd betalen voor mij schijnbaar net zo belangrijk is als voor jullie. Wat moet het dus een pijn gedaan hebben om deze ene betaling een keer te missen, daarom een bloemetje met de vriendelijke groeten van de Belastingdienst. Dat zou mooi zijn toch… Ze roepen altijd “leuker kunnen we het niet maken”, het kan wel. Ik bewijs nu dat dat wel kan. Als wedstrijdcommissaris voor geluk zou ik Red Bull een bloemetje gestuurd hebben. Als bedankje voor het fantastische seizoen dat ze in 2021 voor ons hebben neergezet. Dankzij de iets te hoge kosten voor de catering daar in 2021 kregen we een episch seizoen, eindelijk weer een keer een spannend seizoen. Dat moet je niet bestraffen, dat moet je belonen. Formule 1 werd weer die schitterende sport die het altijd is geweest.

De beste wensen

Zomaar twee geromantiseerde voorbeelden die onze sport vooruit kunnen helpen. Het is die tijd van het jaar en ik vindt deze twee voorbeelden best wel een paar goede wensen. Alle tellers staan weer op nul, in maart barst het geweld weer los. Ik wens jullie de beste wensen, het is mijn wens om een spannend seizoen voorgeschoteld te krijgen. Een spannend seizoen dat op de baan wordt uitgevochten. Als we dan buiten de baan een beetje aardig voor elkaar kunnen zijn dan kan het best weleens iets worden dit jaar.

Je mist alles! Kom gezellig naar onze Discord!

Wil je discussiëren over de inhoud van dit bericht? De auteur en anderen zijn op discord te vinden!
DISCORD