april 19, 2022

Geschreven door Sietse Fliegen

Sietse Fliegen

Formule Volendam

Hoe krijg je tien kemphanen op één lijn? Inderdaad, geef ze een gezamenlijke vijand. De oplossing voor de betere burenruzies is een gemeente die bij de betreffende buren aankondigt dat ze een windmolenpark in hun achtertuinen gaat plaatsen. De eensgezindheid zal troef zijn. Kan die Frank Visser voortaan ook gewoon thuisblijven. Wat is een veelvoorkomende oorzaak van conflicten of vijandigheden? Inderdaad, centjes. Men neme dus tien baasjes die elkaar normaliter het verlies nog niet gunnen en zetten daar een bedreiging voor hun centjes van buitenaf tegenover. Wat zien we dan? Inderdaad, een Formule 1 paddock anno 2022.

De geschiedenisboeken

Al sinds de dagen dat je je nog kon vertonen met de confectie van Cavello en Carlo Colucci flirten verschillende autofabrikanten met een toetreding tot de Formule 1. Een aantal partijen heeft dappere pogingen gewaagd om zich aan te sluiten bij het gilde der kampioenen. Een enkeling is hier ook daadwerkelijk in geslaagd. We zagen Jaguar, een team dat pas ging winnen nadat een drankjesclub zich ermee ging bemoeien. Toyota kwam, stak vrachtwagenladingen vol geld in de brand en vertrok weer zonder noemenswaardige resultaten. BMW stak het hoofd aan het venster, er werden races gewonnen. Het kampioenschap bleek te hoog gegrepen. Honda meldde zich aan het front. De aanwezigheid met een fabrieksteam laat zich vangen in één woord; wisselvalligheid. Allerminst wisselvallig waren de heldhaftige privateers die zich mengde in het startveld. HRT, Caterham en Marussia bezette, in willekeurige volgorde, steevast positie 20 tot en met 26 op de startgrid. Geen schande overigens, deze drie teams werden met open armen onthaald. Onthaald onder de valse voorwendselen van een budget cap welteverstaan. De enige plek waar we deze teams nog tegenkomen is in de geschiedenisboeken.

De lokroep

Ondanks de toestroom van verschillende fabrikanten was er een partij die zich afzijdig hield. Bernie heeft met regelmaat pogingen gewaagd in de categorie “we gaan ze halen!”. Pogingen zonder het gewenste effect. De betreffende fabrikant greep de media-aandacht met beide handen en wist deze telkens weer maximaal uit te melken. Gratis exposure, daar zeggen ze zelfs in Wolfsburg geen nee tegen. De lokroep werd echter weerstaan. Veelvuldig staken geruchten de kop op, maar ze kwamen niet. Ze wilde het niet, want zo kunnen we dat wel stellen. Als Bernie je wil dan is Bernie bereid om je heel veel te bieden. Als je dan nog niet komt dan wil je gewoon niet. Stefan Grand Prix wilde wel. USF1, of USGPE omdat USF1 niet mocht van de Formule 1, wilde wel. Maar die mochten niet. Beide partijen hadden weliswaar wat moeite met de funding maar waren kansrijk geweest als men ze niet op iedere mogelijke manier had tegengewerkt. Even tussendoor; Stefan Grand Prix had zelfs al de coureurs aangesteld. Een line-up om van te watertanden met Kazuki Nakajima en Jacques Villeneuve, als test- en reserverijder werd Pastor Maldonado vastgelegd. What could possibly go wrong?

Pizza ananas

Afijn, teams komen en teams gaan. Teams veranderen van naam. Teams veranderen, al dan niet gedeeltelijk, van eigenaar. Maar bovenal; het zijn er tien en alle tien doen ze er alles aan om dat toch vooral heel erg zo te houden. Ik begrijp het wel, ik deel mijn pizza ook liever met tien dan met elf of twaalf. Maar wie niet deelt kan ook niet vermenigvuldigen. Zolang het huidige tiental de inkomsten onderling kan delen vinden zij zichzelf, zeker na de activatie van een budget cap, terug in een prima business case. Met het aanhaken van een paar interessante sponsorpartijen kan deze zelfs winstgevend zijn. De sport zelf heeft echter baat bij een groter startveld als deze mogelijkheid zich voordoet. De FIA en Liberty Media hebben de sleutel in handen. Als je op mijn pizza ananas gooit ben ik meer genegen om deze wel met twaalf, in plaats van tien, te delen. Een strafmaatregel heeft zelden een motiverende werking en dus zal deze op de lange termijn niet ideaal doorwerken. De FIA en Liberty Media zullen het huidige tiental moeten voorrekenen dat de pizza weliswaar door twaalf gedeeld moet gaan worden, maar dat dat helemaal geen probleem is als diezelfde pizza veel groter wordt. Ik was in de veronderstelling dat juist Liberty dit kunstje aardig in de vingers had. Op het moment dat de huidige teams de “entry fee” in het concorde agreement piepte was Liberty vermoedelijk even bezig met het zoeken van nog meer Amerikaanse locaties voor een Bigger Prix.

Achterstevoren in een bloemperk

De afgelopen dagen leek Audi dichtbij een deal met Mclaren. Instappen bij McLaren scheelt het in de verbrandingsoven scheppen van 200 miljoen dollar aan entry fee. Een aantal aandeelhouders uit de zandbak weten dit ook en probeerde uiteraard om deze troef te verzilveren. Het lijkt er echter op dat de hand overspeeld is. Panthera Team Asia F1 staat ook te popelen om met twee bolides aan de start te verschijnen. Dit project vordert, naar eigen zeggen, gestaag maar ook hier vinden ze de entry fee niet heel gezellig. Andretti Autosport, dat is geen kleine naam. Michael zelf probeert inmiddels om met een eigen team een startbewijs te verwerven. Een aantal van de huidige tien zijn terughoudend. Andretti moet eerst maar eens aantonen dat ze daadwerkelijk iets aan de Formule 1 kunnen toevoegen. Aldus Toto Wolff. Je weet wel, de man die de sport kapot gedomineerd heeft en deze vervolgens bijna in diskrediet bracht toen het stuivertje een keer een andere kant opviel. Er is een enorme markt te winnen in de Verenigde Staten. Tuurlijk, ze hebben een populaire Indycar serie. Met de aanwezigheid van Andretti Autosport zijn er vast veel Amerikanen te porren voor een blik op de Formule 1. Ik bedoel, een Indycar achterstevoren in een bloemperk op een rotonde is vermakelijk, erg high-tech is het natuurlijk allemaal niet.

Een overall als klederdracht

Panthera en Andretti, daarmee kan het startveld bestaan uit 24 bolides. Audi, en eigenlijk de gehele VAG organisatie, overweegt nu opnieuw wat wijsheid is. Audi en Porsche naar de Formule 1, vanaf 2026. Als motorleverancier. Allemaal leuk hoor, maar wat hebben we daar aan? Het levert geen bolide extra op de grid op. Panthera zal het ook wel niet redden. Er zijn kennelijk partijen die ze aan de benodigde financiering willen helpen maar tegelijkertijd niet bereid zijn om die entry fee op tafel te leggen. Simpelweg omdat ze niet achterlijk zijn. Michael Andretti lijkt me een trotse man, die gaat niet op zijn knieën. Als je als Formule 1 meent je te groot te voelen voor Andretti Autosport, en daarmee je groeipotentie aan de andere kant van de plas tekort doet dan begrijp je het niet helemaal. Je eigen business case beschermen is prima, enige vorm van protectionisme kan nooit kwaad. Die huidige tien begrijpen niets van de business case waar ze eigenlijk echt in verzeild zijn geraakt. Lekker met handen en voeten iedereen buiten de deur houden. Een naamswijziging naar Formule Volendam is wellicht geen gekke gedachte. Dan noem je de pitstraat voortaan de “de Dijk”. Als je dan over een paar jaar als koningsklasse voorbij gestreefd wordt zijn er vast wel een paar oude fans die daar nog met je op de foto willen in een overall als klederdracht.

Je mist alles! Kom gezellig naar onze Discord!

Wil je discussiëren over de inhoud van dit bericht? De auteur en anderen zijn op discord te vinden!
DISCORD