mei 10, 2022

Geschreven door Benettonb187

Benettonb187

Lang vervlogen tijden…..

Wanneer we kijken naar de huidige F1 kalender, puilt deze uit van de hypermoderne, maar ook soms inspiratie loze banen. Denk maar eens aan Sochi, Miami en bijvoorbeeld Abu Dhabi. Geld te over, maar de banen blijven over het algemeen (met een enkele uitzondering) saai. Uitloopstroken zover je kan kijken, hier en daar mooi beschilderd asfalt, met als dieptepunt Frankrijk, met zijn kleurrijke uitloopstroken. Hoe anders was dat vroeger….
Grindbakken waar je in vast kwam te staan wanneer je iets te wijd ging, of op andere circuits lagen de stoepranden direct langs de baan, hoogte verschillen waar je bang van werd,de wagens vlogen letterlijk over het circuit. Dit waren de banen waar de mannen (en in een enkele uitzondering vrouwen) wel ballen van staal moesten hebben. Onverschrokken scheurden ze vlak langs de vangrails met hoge snelheden. De veiligheid was vaak ver te zoeken. Waar we tegenwoordig vele veiligheidsmaatregelen langs de baan hebben, zoals de hoge hekken, Tecpro-barriers en zoals eerder genoemd de uitloopstroken, was dat vroeger wel anders. Iedereen kent natuurlijk de verhalen van bijvoorbeeld, de Nurburgring, Het oude Spa-Francorchamps, waarbij het circuit letterlijk door de dorpjes voerde en de oorspronkelijke omloop van Monza met de kombocht.

Raceverslag 1969

Maar dit keer wil ik eens een duik nemen in een minder bekend F1 circuit, maar daarom niet minder gevaarlijk. Een duik in de historie van Montjuic. Het is 1968, wanneer het Montjuic circuit aangewezen werd als gastheer van de Grand Prix van Spanje van 1969. Hiervoor waren er wel enkele circuits geweest waar autoraces gehouden werden, waaronder een oval in Sitges, maar in 1969 was het dan zover: De eerste officiële Grand Prix van Spanje. Het circuit gelegen in een stadspark in Barcelona. Een straten circuit waar de vangrails dichtbij stonden. Het was een anti clockwise circuit. Een circuit met afwisselende langzame en snelle doordraaiers, wat het lastig maakte om de auto’s goed af te stellen.Grote namen stonden aan de start van de Grand Prix. Bekende namen die de naam groot gemaakt hebben. Denk aan Jackie Stewart, Bruce McLaren, John Surtees, Jacky Ickx, en ga zo maar door. Jochen Rindt pakt de eerste pole position, gevolgd door Chris Amon. Tijdens deze eerste Grand Prix stonden er 14 rijders aan de start. De race kende veel uitvallers, Slechts 6 coureurs kwamen aan de finish, waarbij Jackie Stewart, Bruce McLaren en Jean-Pierre Beltoise het podium mochten beklimmen. Tijdens de wedstrijd vonden er 2 zware ongevallen plaats. Jochen Rindt en Graham Hill beide voor Lotus uitkomend crashten doordat de vleugels van de wagens het begaven. Rindt lag op dat moment in leidende positie. Beide coureurs konden ongeschonden uit de zwaar beschadigde bolides stappen.

Jaar om jaar

In 1970 moest het circuit zijn plaats alweer afstaan aan het circuit van Jarama, maar in 1971 stond hij er weer op. Deze wedstrijd had de primeur van slicks, waar voorheen altijd profiel banden gebruikt werden, werden nu de profiel loze banden gemonteerd op de wagens. Ferrari bezette de eerste rij, waarbij Jacky Ickx naar pole reed, en Clay Regazzoni op plek 2 van start mocht gaan. Wederom Reed Jackie Stewart in de Tyrrell-Ford naar de overwinning in de race.

Staking

In 1972 werd de race wederom ingeruild voor Jarama, om in 1973 weer terug te keren. 1975, was de laatste keer dat de Grand Prix op dit circuit gereden werd. Veiligheid kwam toch wat hoger op de agenda te staan van de Formule1. Helaas was dat te laat, want juist het gebrek aan veiligheid deed het circuit de das om. De race bestond uit oorspronkelijk uit 75 rondes. Reeds vanaf het begin van het evenement heerste er onvrede over de veiligheid van het circuit. Coureurs waren woedend over het feit dat de vangrails niet goed bevestigd zouden zijn. De coureurs die lid waren van de GPDA (Grand Prix Drivers Association), gingen in staking, en namen geen deel aan de oefensessies. Jacky Ickx was geen lid van de GPDA, en ging wel gewoon van start. De hele nacht werd er vervolgens aan het circuit gewerkt, om de vangrails de repareren zodat alles in orde zou zijn voor de kwalificatie.

Het einde van Montjuic

De coureurs wilden eigenlijk door gaan met staken, maar de organisatoren, dreigden om de wagens in beslag te laten nemen, en hierdoor ging de race toch door. Emerson Fittipaldi echter, wilde onder deze omstandigheden niet gaan racen, reed tijdens de kwalificatie 3 rondjes op langzame snelheid, en maakte bekend niet meer te gaan racen op het circuit, en keerde huiswaarts.Vervolgens zouden de organisatoren zich nog wel even achter de oren krabben, of de beslissing om te gaan racen wel de juiste was geweest. Er vonden gedurende de race diverse crashes plaats, echter waren deze niet van serieuze aard, echter in ronde 26 ging het gruwelijk mis! De achtervleugel van de Ambassy-Hill wagen van Rolf Stommelen begaf het, vervolgens vloog hij de vangrail in, die leden van zijn team die avond nog hadden gerepareerd, de wagen kaatste terug het circuit op, en vloog vervolgens het publiek in. 4 toeschouwers kwamen om het leven. Uiteindelijk was dit dus ook de doodsteek voor deze race. De Formule1 zou er nooit meer naar terugkeren. Aangezien nog niet de helft van de race was verreden, werden er halve punten uitgedeeld. Het was de eerste en tot nog toe de enige keer dat een vrouwelijke coureur in de punten terecht kwam. Lella Lombardi, pakte het laatste halve puntje….Dit was ook de eerste keer in de geschiedenis dat er halve punten zouden worden uitgedeeld in de wedstrijd.Benieuwd hoe het circuit er momenteel uitziet? Ik zou zeggen, stap in, en rij mee!

Je mist alles! Kom gezellig naar onze Discord!

Wil je discussiëren over de inhoud van dit bericht? De auteur en anderen zijn op discord te vinden!
DISCORD