september 6, 2022

Geschreven door Sietse Fliegen

Sietse Fliegen

Mattia, regel het!

Een beetje interactie, voor deze doe ik een beroep op jullie voorstellings- en inlevinsvermogen. We gaan eerst even terug naar Bahrein. Team rood kwam, zag en overwon. Ai! Die zagen we niet aankomen, we hadden toch afgesproken dat de strijd om de kampioenschappen tussen Mercedes en Red Bull zou gaan? Het idee was toch dat Max Verstappen en Lewis Hamilton met elkaar zouden strijden? Nou, dat was een koude kermis. Het team van Ferrari domineerde zoals gebruikelijk de wintertests en nu zetten ze ook nog eens het snelste pakket neer tijdens de eerste race. Potdorie, Ferrari heeft gewoon de snelste auto gebouwd. Niks geen Mercedes en Red Bull strijd, Ferrari gaat een gooi doen naar beide kampioenschappen. Eindelijk weer een keer….

Fijne reis!

Tegenwoordig vlieg je met een budgetmaatschappij voor een paar tientjes de halve wereld over. Een jaar of vijfentwintig geleden was dit wel anders. Het waren de hoogtijdagen van Peter Langhout en de firma Solmar. Het was de tijd van op onmogelijke momenten verzamelen op onbereikbare pleinen in drukke steden. Lekker op vakantie, lekker met de bus naar het zuiden! De koffers en tassen gaan onderin de luiken en op het laatste moment stapt er een wat dikkige man in. Een man in een iets te groot overhemd met korte mouwen en een dunne stropdas. Die man klopt acht keer op de bedrade microfoon; “Hallo… Hallo… Staat ie aan? Doet ie het? Okee! Euhm, goedemorgen allemaal ik ben de chauffeur. Ik ben ome Freddy. We doen eerst even wat veiligheidsmaatregelen. Als ik onderweg in slaap dommel dan is er een noodluik, en dat luik bevindt zich midden in de bus in het plafond. Dus ik hoop dat we op de zijkant vallen, anders ken niemand erbij. Als het nou in de nacht gebeurt is er géén noodverlichting dus moet je met een aansteker zoeken naar het noodluik. Behalve…. Behalve als je diesel ruikt. Dan zoek je niet met een aansteker naar het luik. We gaan naar euh… Ik ben m’n bril vergeten… zal wel weer Benidorm zijn. Ja, we gaan naar Benidorm. Dat is veertien uur rijden. Dit betekent dat we onderweg niet kunnen stoppen want ik heb zwaar suiker en maar voor achtentwintig uur insuline bij me… Fijne reis! ”

Niets aan de hand

Maar goed, met de opkomst van vliegen voor weinig is Peter Langhout inmiddels failliet en stapt niemand meer in een bus naar het zuiden. En wat moet je dan als chauffeur? Gelukkig is er een raceteam uit Italië, daar is plek voor iedereen die een woordje Italiaans spreekt. En zo kan een ome Freddy ineens verantwoordelijk worden voor de pitstops bij dit team. Oké oké, toegegeven; dit is wel erg gechargeerd maar het punt is dat men bij Ferrari het seizoen begint met een kampioenschapwaardige bolide en er gedurende het seizoen een zeldzame klerezooi van maakt. Het rechtstreekse gevolg van verkeerde mensen op verkeerde plaatsen met als gevolg een stuitende besluiteloosheid. Je hoort en ziet de angst regeren binnen de club. Ik zie een man aan de pitmuur, hij weet heel veel van motoren. Het is de teambaas van een iconisch raceteam en hij zegt; “alles gaat goed, er is niets aan de hand. Dat het misgaat is zwaar overdreven”. Het is sussen en streven naar leven en laten leven. Ik zie een man aan de pitmuur en hij zegt dat er niets aan de hand is, hij praat niet over mislukte pitstops of over idiote strategische keuzes. Ik zie een man die aangeeft dat een en ander geëvalueerd zal worden. Ik zie een man die met laaghangende schouders strijdbaar over probeert te blijven komen. Na de Grand Prix van Zandvoort zag ik eindelijk een man die aangaf dat dit zo echt niet langer kan. De man die veel van motoren weet gaat praten met zijn team.

Je verwacht het niet

Mattia Binotto is door Maranello opgezadeld met de titel van teambaas. Opgezadeld met een team waar het dragen van de Italiaanse nationaliteit gezien wordt als een competentie. Mattia Binotto is veroordeeld tot het inlossen van torenhoge verwachtingen van de Tifosi met een team dat bestaat uit incapabele leden en medewerkers die ongetwijfeld ergens goed in zijn maar zich op de verkeerde plaats binnen de organisatie bevinden. Het gevolg is dat angst en paniek gaan regeren. Dan gaat er dus niet soms iets fout, dan gaat het structureel fout. Het is een schokkende constatering dat dit de teamleiding nog verbaasd. Verkeerde personen op de juiste plaats en personen met de juiste kennis op de verkeerde plaats, dan gaat het dus mis. En Binotto had het niet verwacht en wordt keer op keer verrast… Goh wat een verrassing, dit hadden we niet verwacht! Het is als een schot hagel afvuren in een waterbeddenpaleis en vervolgens vreemd opkijken dat je natte voeten krijgt. Het is als Linda de Mol een contract laten tekenen en dan raar opkijken dat er zeventien kutprogramma’s per jaar uit rollen. Het is driehonderd epileptici in een kristalwinkel zetten en vreemd opkijken dat er wat glazen sneuvelen. Het is met drie biefstukken aan je rechterbeen een pitbullfokkerij binnenlopen en het gek vinden dat je hinkelend naar buiten komt. Goh, dit hadden we niet verwacht!

Ome Freddy voor zijn eigen bus

Wie het woord voert moet antwoorden geven, en als het goed gaat is er niets aan de hand. Mattia Binotto is eindverantwoordelijk voor een kampioenschap dat al rond de zomerstop een gelopen koers lijkt. Daags na de race in de Nederlandse duinen klinkt er dan eindelijk uit Italiaanse monden dat er misschien toch wat moet veranderen. Het lijkt me verstandig sat Ferrari dit seizoen verder afschrijft en alles op alles zet om de organisatie volgend jaar zo in te richten dat men met het beste pakket bij aanvang wel gewoon mee kan doen om de titelstrijd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik er nog eens naar zou verlangen, maar als Ferrari hier niet in slaagt kijk ik weer reikhalzend uit naar een giftige strijd tussen Red Bull en Mercedes. Ferrari heeft kansen genoeg gehad, het wordt tijd voor stevige maatregelen en een cultuurverandering. Alleen dan kan de Scuderia misschien weer aanhaken bij Red Bull. Wat mij betreft is alles hierin geoorloofd. Als het nodig is gooit men ome Freddy maar voor zijn eigen bus. Ferrari staat op een dun koord, het is nu aanhaken of weer een heel tijdperk rommelen in de marge. Mattia doe wat je moet doen, regel het en geef ons een spannend kampioenschap!

Je mist alles! Kom gezellig naar onze Discord!

Wil je discussiëren over de inhoud van dit bericht? De auteur en anderen zijn op discord te vinden!
DISCORD